دوشنبه 17 ارديبهشت 1403-7:34 شمسی /5/6/2024 7:34:35 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:9283
  • زمان انتشار:چهارشنبه 28 اسفند 1398-20:22
منحنی قیمت خودروهای داخلی نزولی شد

شاید گزاف نباشد اگر بگوییم هیچ چیز مانند ویروس کرونا نمی توانست ترمز بازار خودرو کشور را بکشد. تا پیش از اینکه خبر رسمی ورود این ویروس به ایران، اعلام شود، بازار خودرو روی موج رشد قیمت سوار شده بود و منحنی قیمت، رکوردهای عجیب و غریبی را به ثبت رساند. 
طوق کرونا بر گردن "خودرو"

از پراید 73 میلیون تومان (بلکه بیشتر) گرفته تا سمند 120 میلیونی و سراتوی 450 میلیونی، همه و همه از جمله رکوردهایی بودند که در دوران اوجگیری قیمت به ثبت رسید. دور جدید افزایش قیمت خودرو تقریبا از اواسط دی ماه آغاز و تا پیش از آغاز بحران کرونا ادامه داشت، هرچند البته در یکی دو مقطع ثبات را نیز تجربه کرد.
پس از آنکه سی ام بهمن ماه رسما اعلام شد ویروس کرونا به ایران رسیده، شهروندان به تدریج از ترددهای خود کاسته و سعی کردند بیشتر در خانه بمانند، در نتیجه،  بازارها یک بک با کاهش مراجعه مردم مواجه شدند و در این بین، بازار خودرو نیز با افتی شدید در خرید و فروش مواجه شد. خیلی ها تصمیم گرفتند برای در امان ماندن از شر کرونا، قید خرید و فروش خودرو را زده و آن را به آینده موکول کنند. توصیه های پی در پی مبنی بر در خانه ماندن و لغو مسافرات های نوروزی نیز سبب شد داستان هر ساله اسفند ماه که خرید و فروش خودرو(برای مسافرت های تعطیلات عید) رونق می گرفت، امسال تقریبا تکرار نشود. شرایط به شکلی پیش رفت که حتی شماره گذاری و تعویض پلاک نیز افت کرد، زیرا خیلی ها از بیم ابتلا به کرونا، قید حضور در مراکر راهور ناجا را زدند. مجموع این اتفاقات سبب شد تقاضا در بازار خودرو پایین بیاید و به تبع آن، قیمت ها افت کند. بنابر آنچه فعالان بازار می گویند، منحنی قیمت در این روزها و در مقایسه با دوران اوجگیری، افت قابل توجهی داشته است. به گفته آنها، حداقل افت قیمتی رخ داده در بازار خودرو پس از ماجرای کرونا، 10 میلیون تومان بوده که مربوط به پراید است. مدل 111 این خودرو تا پیش از شیوع کرونا در ایران، رکورد 73 میلیون تومان را نیز شکست، حالا اما فروشندگان حاضرند آن را تا 63 میلیون تومان نیز بفروشند. با در نظر گرفتن عدد 10 میلیون تومان به عنوان کف، کاهش قیمت در دیگر خودروها که نسبت به پراید گران تر هستند، بیشتر بوده است.
با توجه به اینکه ماجرای کرونا فعلا (حداقل تا پایان سال) ادامه دارد و خیلی ها قید مسافرت های نوروزی را زده اند، بسیار بعید به نظر می رسد حال و هوای  بازار خودرو تغییر کند. در دو سه هفته ابتدایی سال نیز معمولا اتفاق خاصی در بازار خودرو رخ نمی دهد و رکودی سنتی بر آن حکمفرماست، که این روند برای سال 99 نیز پیش بینی می شود. بنابراین به نظر می رسد اگر قرار بر تغییر حال و هوای بازار خودرو باشد، این اتفاق پس از پایان ماجرای کرونا و شاید در اردیبهشت ماه رخ خواهد داد. البته با توجه به ناپایداری اوضاع اقتصادی کشور، نباید احتمال تحریک بازار خودرو را از این ناحیه، فراموش کرد.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین